Archipel levert een uitgebreid pakket aan intra- en extramurale zorg in Eindhoven, Nuenen, Best en Son en Breugel. Angelique Mateussen (49) is al sinds 1 maart 2003 werkzaam bij de zorgorganisatie. Aanvankelijk als receptioniste en verantwoordelijk voor de bewonersadministratie van locatie Landrijt. Sinds 2011 is ze werkzaam op de afdeling Human Resources, waar ze in haar eentje de administratie van de Archipel Academie draaiende houdt. Daarnaast werkt ze één dag in de week op het personeelsbureau.

Archipel Academie

Archipel wil met de Archipel Academie de medewerkers het beste uit zichzelf laten halen. De organisatie biedt daarom een vele diverse trainingen ‘Omgaan met agressie’, ‘Tillen en transfer’ , ‘Voorbehouden en risicovolle handelingen’ tot ‘BHV’. “Ik regel alles wat met trainingen te maken heeft. Ik meld medewerkers aan voor trainingen, zet nieuwe trainingen in het leermanagementsysteem, maak diploma’s, verstuur uitnodigen, en reserveer ruimtes voor trainingen. Omdat ik deze functie in mijn eentje uitvoer, zorg ik er altijd voor dat ik op de hoogte ben van alle zaken die er spelen en veranderingen die er aankomen. Alleen tijdens mijn afwezigheid door vakantie of ziekte neemt een collega de hoognodige zaken van me over. Het is echt een hele leuke en veelzijdige baan.”

KLS/Van den Berg BV

Toen Angelique bij de Archipel Academie begon, werd er nog met een andere BHV-aanbieder gewerkt. In 2013 werd voor KLS/Van den Berg gekozen, omdat Archipel de medewerkers ook via een e-learning module theoretische stof aan wil bieden. “Cursisten die de opleiding ‘Basistraining BHV‘ en de ‘Herhaling Brand’ doen dienen voorafgaand een e-learning module te volgen. Deze moeten ze met een voldoende afronden. Als ze geen voldoende halen voor de e-learning kunnen ze niet meedoen op de praktijkdag. Sinds april 2017 wordt de opleiding ‘Herhaling reanimatie/eerste hulp’ bij ons intern gegeven. KLS/Van den Berg BV leidde een aantal Archipel medewerkers op tot trainer om dit te kunnen verzorgen.”

850 BHV’ers

“Ik vind het prettig om met KLS/Van den Berg BV samen te werken. Ik heb voornamelijk contact met Truus van den Berg. Ze heeft aan de telefoon altijd een gezellige babbel en als ik iets nodig heb staat ze voor me klaar en wordt alles snel geregeld.” Via het KLS/Van den Berg BV systeem krijgt Angelique iedere maand een signaleringslijst waarop vermeld staat welke medewerkers weer aan de beurt zijn om een herhalingstraining te volgen. “Dat is makkelijk, want zo kan ik zorgen dat iedereen bij is met de BHV.” Binnen Archipel zijn van de 1976 medewerkers maar liefst 850 mensen BHV’er. “Dat lijkt veel, maar Archipel is een 24-uurs organisatie met veel parttimers. Er dient altijd een BHV’er op de afdeling aanwezig te zijn. Op iedere locatie en elk uur. Ook ‘s nachts en in het weekend.”

BHV-training komt altijd van pas

Dat een BHV-training belangrijk is heeft Angelique aan den lijve ondervonden. “In de tijd dat ik als receptioniste werkte kreeg een bewoner een epileptische aanval recht voor mijn balie. Officieel was ik geen BHV’er, maar had jaren eerder bij een andere werkgever wel een cursus gevolgd. Daarom heb ik ook meteen gehandeld. Op zo’n moment ben je blij dat je weet wat je moet doen.”